Des de l’inici de la pandèmia s’ha disparat el nombre d’usuaris que han estat víctimes de ciberatacs o de fraus en internet. El confinament i el teletreball ha provocat que cada vegada realitzem més gestions, tràmits o compres de manera en línia, que passem més temps connectats a la xarxa i, per tant, que estiguem més exposats a sofrir un ciberatac o frau en internet. Una de les modalitats de frau en internet que més ha proliferat durant els últims mesos és la suplantació d’identitat, en aquesta entrada t’explicarem com pots evitar que suplantin la teva identitat en internet, com pots identificar una suplantació d’identitat i què has de fer per a protegir-te.
La suplantació d’identitat consisteix a fer-se passar per una altra persona o empresa, simulant les seves característiques identificatives, amb la finalitat d’obtenir un benefici, com podria ser el robatori de dades o informació privada (phishing), o per a causar un perjudici a la persona, empresa o organització, la identitat de la qual s’ha suplantat, per exemple: a través de falses publicacions, activitats o campanyes que desprestigiïn la seva imatge o reputació.
Avui ens centrarem en aquells casos de suplantació d’identitat en els quals els ciberdelinqüents busquen robar informació privada per al seu propi benefici, el phishing.
En general, les víctimes d’aquest tipus de frau reben un correu electrònic, un SMS, un missatge en aplicacions de missatgeria instantània o en xarxes socials que simula ser legítim, i que fins i tot pot redirigir-los a una pàgina web falsa, en el qual se’ls sol·licita una certa informació privada.
Contents
Alguns casos recents de suplantació d’identitat (phishing):
Suplanten la web de l’Agència Tributària i ofereixen un reemborsament a canvi de les teves dades: Es tracta d’un correu electrònic que el seu remitent simula ser l’Agència Tributària. L’assumpte del missatge fa referència a un reemborsament de l’impost per valor de 469,00. En el cos del missatge s’informa el destinatari que li correspon un reemborsament per aquest valor i que per a poder reclamar aquesta quantitat ha d’accedir al link facilitat i emplenar un formulari. Aquest formulari permetia obtenir les dades personals i dades bancàries o de targetes de crèdit de les víctimes.
Detectades enquestes suplantant a Amazon que ofereixen productes sospitosament barats: Es tracta d’un correu electrònic que el seu remitent simula ser Amazon. L’assumpte del missatge fa referència a un paquet en el centre de distribució. En el cos del missatge s’informa el destinatari que ha estat seleccionat per a rebre un premi a triar entre targetes regalo, cupons o electrònica a canvi que empleni una enquesta. El link que contenia el correu electrònic redirigia a una simulació de la pàgina web d’Amazon en la qual se sol·licitaven dades personals de les víctimes i se’ls oferia la possibilitat d’adquirir determinats productes a preus irrisoris. D’aquesta manera es robaven les dades personals i dades bancàries o de targetes de crèdit de les víctimes.
Suplanten a la DGT per a instal·lar virus en el teu dispositiu: Es tracta d’un correu electrònic que el seu remitent simula ser la Direcció General de Trànsit. L’assumpte del missatge fa referència al bloqueig d’un vehicle per no haver pagat una multa. En el cos del missatge s’aprecien logos i distintius de la DGT i es facilita un link que suposadament dirigeix a la seu electrònica de la DGT però que en realitat descarrega un fitxer amb malware en el dispositiu.
Lidl no està oferint als seus clients un robot de cuina pels punts de fidelització: Es tracta d’un correu electrònic que el seu remitent simula ser l’empresa de supermercats LIDL. L’assumpte del missatge inclou la paraula una notificació o cita, una data i el nom del destinatari. En el cos del missatge s’informa el destinatari que disposa d’una gran quantitat de punts acumulats que caducaran pròximament tret que els canviï per un robot de cuina abans de la data indicada. Aquest correu electrònic també contenia un link que redirigia a l’usuari a una simulació de la pàgina web de LIDL en la qual se li sol·licitaven les seves dades personals i bancàries per a, suposadament, poder canviar els seus punts per un robot de cuina.
Fals sorteig en xarxes socials: En aquesta mena d’estafa, els ciberdelinqüents suplanten la identitat d’algun compte que en aquell moment estigui portant a cap un sorteig o concurs. Per a això, creen un perfil en la xarxa social que sigui pràcticament idèntic al del compte original que està realitzant el sorteig o concurs (mateix nom, mateixa descripció, mateixes publicacions…), contacten amb els seguidors del compte original i els informen que han estat els guanyadors del concurs o sorteig i que per a poder rebre el premi han de seguir els passos indicats en el link que els adjunten. Aquest link realment porta als usuaris o víctimes a un formulari o web fraudulenta en la qual se’ls sol·licitaran les seves dades personals i bancàries o de targeta de crèdit.
1. Bloqueja el compte o posa el perfil en mode privat. D’aquesta manera evitaràs o dificultaràs que el ciberdelinqüent pugui continuar identificant i contactant als teus seguidors o contactes.
2. Adverteix als teus contactes o seguidors sobre la suplantació del teu compte perquè estiguin previnguts.
3. Denúncia la suplantació del teu compte davant la xarxa social o plataforma en qüestió perquè aquesta pugui aplicar mesures com, per exemple, el tancament del compte fraudulent.
4. Documenta els fets. Per exemple, mitjançant captures de pantalla del compte fals i dels missatges que estan enviant als teus contactes o seguidors.
Si ho consideres oportú també pots;
5. Sol·licitar ajuda a l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) a través de la línia telefònica gratuïta d’ajuda en ciberseguretat: 017 o contacta amb el servei de resposta a incidents de ciberseguretat de l’INCIBE, l’INCIBE-*CERT: incidencias@incibe-cert.es
6. Denunciar el frau davant les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat adjuntant tota la informació
Com puc protegir-me de la suplantació d’identitat i del phishing?
- Evita publicar les teves dades personals en internet i configura la privacitat del teu perfil perquè no tothom pugui veure la teva informació, publicacions, fotos, etc. D’aquesta manera evitaràs que els ciberdelinqüents puguin utilitzar la informació que has publicat per a enviar-te un correu electrònic o missatge fraudulent i personalitzat.
- Sempre que rebis un missatge verifica que el remitent sigui realment qui diu ser, per a això comprova que el domini de l’adreça de correu o el perfil del remitent sigui legítim, no et fiïs de remitents usuaris o empreses que no coneguis o de perfils o dominis que no es corresponguin amb qui diu ser el remitent.
- No et fiïs dels missatges o correu electrònics en els quals t’ofereixin grans descomptes, premis o qualsevol altra oportunitat que no puguis deixar escapar si no t’has apuntat a cap sorteig o concurs, si no tens compte de client en aquesta empresa o marca, si mai has facilitat les teves dades de contacte a aquesta empresa o marca o si mai has comprat algun dels seus productes o serveis. Tampoc et fiïs dels correus amenaçadors o que t’exigeixin una resposta urgent.
- Desconfia dels formularis o pàgines web que et demanin informació personal, contrasenyes, dades bancàries o números de targeta de crèdit. Algunes empreses adverteixen en la seva pàgina web que mai sol·liciten determinades dades per correu electrònic o xarxes socials.
- Repassa la redacció i ortografia del missatge que has rebut. Desconfia si el missatge conté faltes d’ortografia o si sembla una mala traducció d’un altre idioma.
- Abans de facilitar alguna dada personal utilitza el sentit comú, revisa el motiu pel qual et demanen les teves dades, assegura’t que no estàs en una pàgina web o formulari fraudulent i llegeix els textos legals de la pàgina web de l’empresa per a verificar que usa donaran a les teves dades i si els cediran a tercers.
- Mai contestis a un correu o missatge que et sembli fraudulent, tampoc accedeixis als links que pugui contenir ni descarreguis els arxius que pugui tenir adjunts, simplement elimina-ho. Si tens dubtes, és millor que consultis directament amb l’empresa, persona o servei sobre la validesa del missatge o correu que has rebut.
- Mantingues sempre actualitzat: l’antivirus, el sistema operatiu, el navegador i les aplicacions del teu dispositiu.
Si t’ha agradat aquesta entrada, pots consultar entrades anteriors en nostre el nostre Blog o seguir-nos LinkedIn, Facebook o Twitter per estar sempre assabentat de les novetats en matèria de protecció de dades personals.
Si necessites assessorament en matèria de protecció de dades, des de Qualgest podem ajudar-te. Contacta amb nosaltres i t’oferirem una solució a mesura perquè compleixis amb totes les obligacions exigides en la normativa de protecció de dades.
Deixa un comentari