Fa escassos dies alguns usuaris de Whatsapp van començar a rebre un avís a través de la plataforma en el qual s’advertia sobre els canvis en el servei referent a la recopilació i tractament de dades personals dels usuaris. Alguns d’aquests canvis afecten la forma en la qual Whatsapp i Facebook comparteixen les teves dades personals. En aquest mateix avís s’especificava que per a poder continuar usant el servei de missatgeria, els usuaris havien d’acceptar els canvis abans del 8 de febrer.

Aquest fet va generar un cert renou en les xarxes, bastant desinformació sobre l’abast dels canvis en la política de privacitat de Whatsapp i que molts es preguntessin quines dades comparteix o compartirà Whatsapp amb Facebook. Tot això va provocar que un elevat nombre d’usuaris decidís abandonar l’aplicació i començar a utilitzar alguna aplicació alternativa (a destacar, Telegram, Signal i Line).

En conseqüència, el passat 15 de gener Whatsapp va anunciar a través de Twitter que havien decidit ajornar l’entrada en vigor de la seva nova política de privacitat fins al 15 de maig de 2021 i que anaven a esforçar-se perquè els seus usuaris coneguin i comprenguin els canvis que comporta la nova política de privacitat. En el mateix comunicat Whatsapp va aclarir que a partir del 8 de febrer no s’esborraria ni suspendria cap compte de Whatsapp.

Quines dades personals o informació proporcionem a Whatsapp?

Whatsapp Ireland Limited, recopila una sèrie d’informació dels seus usuaris (Regió Europea) amb la finalitat de poder operar, proporcionar, millorar, personalitzar i promocionar els seus serveis. El tipus d’informació que recopila Whatsapp depèn de la forma en què els seus usuaris usen el servei.

Segons l’actual política de privacitat de Whatsapp, els seus usuaris proporcionen la següent informació:

  • Informació sobre el seu compte: número de telèfon mòbil, nom, correu electrònic, foto de perfil i altra informació que hagis inclòs en el teu perfil
  • Els seus missatges: Whastapp assegura que els missatges que envien i reben els seus usuaris s’eliminen dels seus servidors, juntament amb tota la informació relacionada (fotos, vídeos, ubicació…), una vegada han estat lliurats. No obstant això, si el missatge no es pot lliurar immediatament, Whastapp l’emmagatzema per un termini màxim de 30 dies per a intentar lliurar-lo, si no es lliura dins d’aquest termini s’elimina automàticament. Si es tracta d’un missatge, foto, vídeo o àudio que s’està compartint de manera multitudinària o viralitzant Whatsapp es reserva el dret de conservar aquest contingut en els seus servidors durant més de 30 dies, sense especificar durant quant temps com a màxim. Whatsapp també assegura que els missatges que envien els seus usuaris estan protegits, de manera predeterminada, amb un xifratge d’extrem a extrem que impedeix que siguin llegits per Whatsapp o per tercers. Fet que sembla contradir l’expressat en el punt anterior sobre missatges que es viralitzen.
  • Les seves connexions: les llistes de difusió o grups que creguin els seus usuaris i en les quals són afegits, el nom d’aquests grups o llestes i les fotos o descripció que tinguin associades i els contactes de l’agenda del telèfon de l’usuari que tinguin Whatsapp.
  • L’ús donat als serveis de pagament: informació sobre compres i transaccions d’aquells usuaris que utilitzin els seus serveis de pagament.
  • Suport tècnic: la informació relacionada amb incidències tècniques o millores que els usuaris faciliten a Whatsapp per a la seva resolució o implementació.

A més de la informació anteriorment detallada, Whastapp recopila automàticament la següent informació dels seus usuaris:

  • Informació sobre ús i registres.
  • Informació sobre el dispositiu i la connexió.
  • Informació d’ubicació.
  • Cookies

Quina informació comparteix Whastapp amb Facebook?

Recordem que el passat 2014 Facebook va adquirir la companyia de missatgeria instantània Whatsapp per una multimilionària xifra. Actualment, i des del 2016, Whatsapp comparteix les següents dades amb les empreses de Facebook:

  • Informació de registre de compte (incloent el número de telèfon).
  • Dades d’operacions.
  • Informació relacionada amb el servei.
  • Informació sobre com interactues amb els altres.
  • Informació sobre el teu dispositiu mòbil i adreça IP.
  • Alguna altra dada dels detallats en la seva política de privacitat, concretament en l’apartat “informació que recopilem”.

Què fa Facebook i les seves empreses amb aquesta informació que li proporciona Whatsapp?

WhatsApp treballa i comparteix informació amb les altres empreses de Facebook a canvi de serveis, com a infraestructura, tecnologia i sistemes.

Facebook i les seves empreses utilitzen aquesta informació sobretot per a optimitzar els seus serveis i funcions publicitàries i de màrqueting, i per a assegurar-se que Whatsapp funciona sense incidències tècniques o de seguretat.

Aleshores, si Whatsapp ja comparteix dades amb Facebook quins són els canvis que han generat tant de renou?

Els canvis en la política de privacitat de Whatsapp pretenen donar una base legal a les noves funcionalitats que Whatsapp vol implementar per a millorar i enfortir la versió de Whatsapp per a empreses. Concretament:

  • Habilitació del servei d’atenció al client: Aquest servei permet a les empreses que tenen una línia de Whatsapp per a comunicar-se amb els seus clients simplificar aquest procés mitjançant determinats productes de Facebook per a empreses.

  • Descobriment d’empreses: Aquesta funció permet analitzar el percentatge de contactes via Whatsapp que rep un anunci publicat en Facebook o Instagram que tingui aquesta funció activada. Si clickas en un d’aquests anuncis per a contactar via Whatsapp amb l’empresa o negoci que es publicita, la informació que generes podria utilitzar-se per a personalitzar els anuncis que veus en el teu compti de Facebook o d’Instagram.

  • Experiències de compra: Algunes empreses o negocis tenen botiga en Facebook, Instagram o Whatsapp. Aquesta funció permet integrar les botigues que aquestes empreses tenen en les plataformes de Facebook perquè els clients puguin veure els productes d’una empresa en Facebook o Instagram i fer la compra directament en Whatsapp.

Finalment, recorda que, si la teva empresa o negoci utilitza Whatsapp o algun dels serveis de les empreses de Facebook has d’informar clarament els teus usuaris en la teva política de privacitat i de cookies sobre l’abast i la finalitat del tractament de dades personals que realitzes.

Si t’ha agradat aquest article no oblidis seguir-nos a LinkedIn per a estar sempre al dia amb les nostres publicacions. També pots consultar publicacions anteriors en el nostre blog.

Si necessites assessorament en matèria de protecció de dades, des de Qualgest podem ajudar-te. Contacta amb nosaltres i t’oferirem una solució a mesura perquè compleixis amb totes les obligacions exigides en la normativa de protecció de dades.