WhatsApp està redactant una nova política de privacitat per als seus usuaris situats a Europa i al Regne Unit, després d’haver estat sancionada per incomplir el RGPD.
A principis de setembre de 2021, l’autoritat de protecció de dades irlandesa (DPC) va sancionar a WhatsApp amb una multa de 225 milions d’euros per incomplir el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD).
CRONOGRAMA DE LA SANCIÓ
1. Al desembre de 2020, i en virtut del que s’estableix en l’article 60 del RGPD, la DPC va presentar un projecte de sanció a les autoritats de protecció de dades, de la resta de països de la UE, amb la condició d’autoritats interessades segons el RGPD.
2. Segons la DPC, WhatsApp incomplia les obligacions de transparència que exigeix el RGPD, perquè no informava els usuaris, i no usuaris, de la seva plataforma sobre com es compartien les seves dades amb les empreses del grup Facebook i per això, havia de ser multada amb uns 50 milions d’euros.
3. Almenys 8 autoritats de protecció de dades interessades van manifestar la seva disconformitat amb la proposta de la DPC. La majoria sol·licitava la imposició d’una multa superior. Com la DPC i la resta de les autoritats de protecció de dades interessades no van aconseguir arribar a un consens es va desencadenar el procés de resolució de disputes de l’article 65 del RGPD.
4. A finals de juliol de 2021, el Consell Europeu de Protecció de Dades (EDPB), va emetre una decisió vinculant en la qual requeria a la DPC perquè reavalués i augmentés la multa proposada.
5. La DPC acata el requeriment del EDPB i finalment decideix sancionar a WhatsApp amb una multa de 225 milions d’euros per no complir el que s’estableix en el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD). A més de la multa, la DPC requereix a WhatsApp perquè adopti una sèrie de mesures correctives.
Aquesta multa és una de les multes mes elevades que fins avui s’han imposat per incomplir el RGPD. Ara com ara, només la supera la multa de 746 milions d’euros que l’autoritat de protecció de dades de Luxemburg (CNPD) va imposar a Amazon el mes de juliol de 2021.
Actualment WhatsApp, d’una banda, està recorrent la multa i, d’altra banda, està fent alguns canvis en la seva política de privacitat. Recordem que, a principis del 2021, alguns usuaris de WhastApp van començar a rebre un avís sobre canvis en les condicions del servei, que aquest fet va generar un cert renou en les xarxes, bastant desinformació sobre l’abast dels canvis en la política de privacitat i que alguns usuaris decidissin eliminar WhatsApp per començar a utilitzar altres alternatives com Telegram, Signal i Line.
Sobre aquests canvis, WhastApp insisteix que:
- No canviarà la forma en què processen, usen o comparteixen dades dels usuaris, ni la forma en la qual operen el seu servei.
- Els usuaris no hauran d’acceptar res ni realitzar cap acció concreta per a continuar utilitzant WhatsApp.
- El seu servei està xifrat d’extrem a extrem de manera que els missatges només poden ser llegits pel remitent i el destinatari.
- La seva nova política de privacitat per a usuaris situats a la Unió Europea i al Regne Unit explica de manera detallada el que es fa exactament amb la informació dels usuaris i com es comparteix aquesta informació amb Meta, Facebook i Instagram.
Si t’ha agradat aquest article no oblidis seguir-nos a LinkedIn per a estar sempre al dia amb les nostres publicacions. També pots consultar publicacions anteriors en el nostre blog.
Si necessites assessorament en matèria de protecció de dades, des de Qualgest podem ajudar-te. Contacta amb nosaltres i t’oferirem una solució a mesura perquè compleixis amb totes les obligacions exigides en la normativa de protecció de dades.
Deixa un comentari